能は能楽堂という専用の劇場で上演されるのがベストです。
この能楽堂とその中にある能舞台は能の演出、表現に大きく関わりのある大事な演出の場であります。
しかし能舞台は古くからの形式ですが、それが能楽堂という建物に入ったのは、明治となってからのことで、
能の歴史を考えれば近年のことそれ迄は屋外に建てられた能舞台で演じられていました。
このように野外での演能の歴史は古く、常設の舞台のほか、様々な場で舞台を組み能が行われていました。
この組み立ての舞台は、一定の広い場所さえあれば、本格的舞台が、どこでも作れるものであります。
そしてその演能の場は、春ならば桜花の花びらが舞い散り、秋にはすだく虫の音が聞こえる大自然の中での
能を楽しめます。能楽堂で観るのとは違う醍醐味が溢れる観能になると思います。
能楽師観世流シテ方 大槻文藏(人間国宝)
能楽師観世流シテ方 大槻裕一
Noh's performance is best seen in a dedicated Noh theater. The theater and its stage are deeply linked to the performance itself, thereby making them integral to the piece.
Although people enjoy Noh “in" the theater today, Noh has a long history performed on open air stages outside. During the Meiji-era, most Noh stages were built in theaters, which has become what we see today.
In the meantime, people continued presenting Noh on built-up open-air stages in various places. A full-scale stage can be set up anywhere the conditions are met. Such stages allow the audience to enjoy the performance interacting with the natural setting; cherry blossom petals dancing in the wind in spring and insects chirping in autumn. People who see Noh performed in an open air setting will enjoy the real pleasure of Noh, which may be different from enjoying it in the theater.
Noh actor, Kanze school, Shite
Ohtsuki Bunzo (Living Human Treasure)
Noh actor, Kanze school, Shite
Ohtsuki Yuichi